Związek Polskich Artystów Plastyków

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Start Add Link 3/2018 SYLWETKI - Janusz Lewandowski

SYLWETKI - Janusz Lewandowski

E-mail Print PDF
There are no translations available.

Sylwetki Lewandowski

Janusz Lewandowski

ur. 1937, artysta malarz. Studiował na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP w pracowni prof. Artura Nachta-Samborskiego. Dyplom uzyskał w 1964. Uczestnik wielu plenerów i sympozjów, uhonorowany licznymi nagrodami i wyróżnieniami, m.in. nagrodą w konkursie pt. „Metafora w malarstwie miejskim w Radomiu”, Nagrodą Prezydenta Warszawy, nagrodą „Artyści w międzynarodowym roku dziecka” w Zachęcie, polsko-japońską Nagrodą im. Miyauchi, Nagrodą im. Władysława Hasiora. W 2017 otrzymał Nagrodę im. Kazimierza Ostrowskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie malarstwa, przede wszystkim za twórczą kontynuację polskiego malarstwa pejzażowego z najświetniejszego jego okresu, to jest przełomu XIX i XX wieku.

Lewandowski z niezwyczajną pasją oraz estetyczną skutecznością eksploatuje kolory ziemi i zmierzchającego albo „przedjutrzennego” dnia. Ileż czysto malarskich treści umie stamtąd pozyskać, ileż różnorodnych tonacji potrafi z nich wydobyć! A dobywa je między innymi poprzez zróżnicowanie sposobu kładzenia farby na powierzchnię płótna, poprzez subtelne aranżacje przymgleń i rozjaśnień światła; raz czyni to zamaszystym pociągnięciem pędzla, a innym znów razem delikatnymi ruchami tego narzędzia; raz zdaje się ją rozprowadzać palcami, a raz – ledwie dotykając końcówką miękkiego włosia. Obraz żyje tu zatem również ze skłębień i rozjaśnień malarskiej materii, z przecierek i zagęszczeń barwnych substancji, z bogactwa form i zróżnicowanej intensywności koloru. Objawia przy tym swą wewnętrzną dynamikę, a także tęsknotę do kolorystyczno-kompozycyjnej równowagi.

Za sprawą wspomnianych praktyk płótno staje się poniekąd agonem, areną walki, miejscem swoistych zmagań między mocami ziemi i nieba, jak również tego, co duchowe i cielesne w przyrodzie oraz w samym człowieku. I temu też służy, podkreślmy, wcześniej wspomniany komponent symboliczny, tak istotny w sferze przedstawieniowej tej sztuki. Towarzyszy mu dość wyraźne nawiązywanie do mitów (obrazy z figurami Edypa, Prometeusza czy Ikara, częste postaci satyrów), biblijnych opowieści (Walka Jakuba z Aniołem, Anioł i Tobiasz, Salome), ludowych wierzeń (cykl z wiedźmami, chochołami, zmierzchnicami…). 

fragment tekstu Kazimierza Nowosielskiego

 Lewandowski 1

Lewandowski 2

Czasopismo ArsForum zostało dofinansowane z funduszu:

mkidn 01 cmyk

 

Copyright Law Agency

Calendar

August 2019
S M T W T F S
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Stats

OS :
PHP : 5.3.29
MySQL : 5.5.5-10.2.26-MariaDB-log
Time : 03:39
Caching : Disabled
GZIP : Disabled
Members : 7
Content : 1319
Web Links : 75
Content View Hits : 9235179