Związek Polskich Artystów Plastyków

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start

MONIKA PIWOWARSKA - UŚMIECHAM SIĘ DO ŚWIATA

Email Drukuj PDF

WERNISAŻ: 19 czerwca 2012 roku o godyinie 18.00 w Galerii PRACOWNIA TKANINY

w warszawskim DOMU ARTYSTY PLASTYKA przy ul. MAZOWIECKIEJ 11A.

 

Wystawa czynna do września 2012 roku.

 

W geometrii jej malarstwa, rysunków i tkanin, znajduje się nieczęsto spotykana cecha – płynność... Przeważają linie faliste, elipsoidalne, często występuje kształt koła. Daje to nie tylko doznanie miękkości i nie tylko wrażenie ruchu, zmienności i nieuchwytności, ale też szczególnego liryzmu. Można rzec – przy radości stosowanych barw – pogodnej zgody na przemijanie.

Tak z dekoracyjności – przez rosnącą oszczędność środków i wejście w geometrię – zaczyna się u Piwowarskiej wyłaniać sprawa nieporównywalnie ważniejsza, niż tylko niesienie oczom uroków formy.

Bożena Kowalska

Tkacka twórczość Moniki Piwowarskiej dojrzała w kręgu jej malarskich wizji i pozostała im nadal wierna. Kiedy patrzymy na gobeliny artystki bije z nich ten sam przemożny optymizm co z płócien, ta sama intensywność koloru. Wspólne jest też zamiłowanie do stosowania układów dekoracyjnych. Technika tkacka to w większości prac tylko posłuszne narzędzie dla wykonania barwnych kompozycji wzbogaconych mięsistością włókna.

Piwowarska podejmuje bowiem wątek malarskiego rozwiązywania tkaniny i prowadzi go konsekwentnie w swoich gobelinach. Należy ona do mniej licznej w naszym tkactwie grupy twórców, którzy stojąc na pograniczu malarstwa i tkactwa szukają w tym mariażu wartości niezależnych od technicznych środków wykonania, preferując czystą konstrukcję formy i barwy. (....)

Piwowarska podjęła pracę w zakresie tkaniny jako ukształtowana malarka. Wykrystalizowane dążenia i zamiłowania przeniosła do tkaniny, która wzbogacić miała jedynie jej język plastyczny, nie zaś dopiero go wypracować. Fakt ów zaważył na podejściu artystki do rozwiązań tkackich. Pozostały one projekcją wizji powstającej w wyobraźni niezależnie od tego, czy miały być utkane na warsztacie czy rzucone pędzlem na płótno.

Ten sam typ myślenia reprezentuje wielu współczesnych artystów francuskich i belgijskich. Ma on choćby tę niewątpliwą zaletę, że wytrąca z ręki argument o rzekomen niższości tkaniny wobec malarstwa, niwelując, dość mało uchwytny w wielu wypadkach, podział między tymi dziedzinami. Postawa twórcza Piwowarskiej świadczy o szerszym rozumieniu spraw plastyki niż sztywne podziały wynikające z realizacji zamierzenia twórczego w materiale.

Ostatnie próby i poszukiwania skierowały artystkę na drogę przestrzennego traktowania kompozycji tkackich. Swobodna interpretacja tworzywa łączy się w nich z konstrukcją ażurowych elementów, wprowadzając efekt światła tak istotny w malarskich wypowiedziach Piwowarskiej. (...)

Irena Huml

 

 

 

Kalendarz

wrzesień 2019
N P W Ś C Pt S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Statystyka

Odsłon : 9229558