Związek Polskich Artystów Plastyków

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start

Sergiusz Pyrka Perkowski - SYNESTEZJA

Email Drukuj PDF

Okręg Warszawski

Związku Polskich Artystów Plastyków

zaprasza na wernisaż wystawy

w piątek 3 sierpnia 2012 roku o godzinie 19.00

do Galerii DAP 2 w Domu Artysty Plastyka

w Warszawie przy ul. Mazowieckiej 11a.

Wystawę można oglądać do 17 sierpnia 2012 roku.

Galeria

 

Sergiusz Pyrka Perkowski, muzyk, artysta malarz, urodzony w 1944 w Warszawie.

Debiut muzyczny (instrument – perkusja) na Międzynarodowym Festiwalu Jazz Jamboree 1966. Wieloletnia współpraca ze znakomitościami świata jazzowego: Wł.Nahorny, A.Kurylewicz, A.Trzaskowski, M.Kosz i in.

W roku 1967, na Międzynarodowym Festiwalu Jazzowym w Wiedniu z Nahorny Trio, pierwsza nagroda, wręczona przez Duka Ellingtona. Pierwsza nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Jazzowym w Wiedniu 1968, z Mieczysław Kosz Trio. Międzynarodowy Festiwal Jazzowy Montreaux (Szwajcaria) 1968, z M. Kosz Trio, wyróżnienie - nagroda prasy.

Dyskografia - płyty z serii Polish Jazz: "Laureaci Jazz nad Odrą"; Trio W.Nahornego „Heart”; Quintet A.Kurylewicz; oraz płyta „Mieczysław Kosz”

W roku 1970, Perkowski opuszcza PRL - pracując jako muzyk zwiedza cały świat. Związany kontraktem z międzynarodową orkiestrą ze Sztokholmu, w 1971 osiedla się w Szwecji.

Muzyka nie jest wystarczającym środkiem wyrazu dla artystycznej kreatywności Perkowskiego, w 1974 roku podejmuje studia malarskie w Sztokholmie.

Od 1979 dzieli swój czas między Szwecję a USA - tworzy i wystawia w obu krajach.

 

Perkowski mówi o swojej sztuce:

Często zadawane jest mi pytanie: dlaczego zamieniłem pałeczki na pędzel?

Odpowiadam słowami mojego mentora, Andrzeja Kurylewicza, znakomitego kompozytora i muzyka: „Bo sztuka jest jedna - różne są tylko techniki jej ewokowania.” Zmieniłem warsztat, ale to co robię, to kontynuacja odpowiedzi na tę samą potrzebę wyrażenia siebie.

Muzyka, dawała mi możliwość kreacji, wyrażania emocji - szczególnie free jazz, całkowicie oparty na improwizacji. Nigdy nie usiłowałem uwolnić się od muzyki, poprzez spontaniczną rytmikę i zrównoważenie form i kolorów w moich obrazach, chcę wywołać doznania muzyczne - zaprosić widza do improwizacji.

Stosuję dwie odmienne techniki malarskie, tzw. direct oraz indirect, co pozwala mi wizualizować muzykę o różnorodnych nastrojach i dynamizmie.

W swej twórczości malarskiej odnoszę się do zjawiska synestezji – połączenia zmysłów: wzroku i słuchu, czyli postrzegania rozszerzonego.

Pragnę oddziaływać na wyobraźnię odbiorców, w ten sposób, by patrząc na me obrazy doznawali również wrażeń słuchowych.

synestezja – odczucie towarzyszące; psych. subiektywne odczucie wrażenia pochodzącego od innego zmysłu niż ten, który otrzymał bodziec zewn.;     synestetyczny - lit. zwł. w poezji – działający na wyobraźnię niezwykłymi skojarzeniami wrażeń różnych zmysłów z Kopaliński „Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych”

synestezjapsych. występowanie wrażeń zmysłowych towarzyszących przy bodźcu działającym na jeden tylko zmysł, np. doznawanie pod wpływem określonych dźwięków nie tylko wrażeń słuchowych, lecz także wrażeń określonej barwy, odczuwanie zimna, ciepła, itp., wykorzystywane w metaforyce poetyckiej. „Słow. Jęz. Pol.”

 

Kalendarz

lipiec 2019
N P W Ś C Pt S
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Statystyka

Odsłon : 9046177