Związek Polskich Artystów Plastyków

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Start
ArsForum 8/2020


ArsForum 8 Spis tređci

Email Drukuj PDF

spis treści AF8

 

Temat numeru. Eksperesja

Email Drukuj PDF

Piotr Jaroszyński
Ekspresja - zapowiedź

W języku polskim używamy zamiennie słów „ekspresja” i „wyrażanie” lub „wyraz”. Słowo łacińskie pochodzi od słowa ex-primo, czyli „wyciskać”, „wygniatać”, „wytłaczać”, natomiast słowo polskie od słowa „raz”, czyli cios. Z biegiem czasu „ekspresja” i „wyraz” najpierw mocą metafory, a później wskutek przyzwyczajenia poszerzały swoje znaczenie. I tak łacińskie expressio znaczyło również „nadawać kształt”, „opisywać”, „przedstawiać”, „uzmysławiać”, „naśladować”, „objawiać”, „wymawiać”, „wypowiadać”. Podobnie słowo polskie „wyrażać” jest bardzo elastyczne, można wyrazić pogląd, uczucie czy życzenie. W odróżnieniu od wielu terminów filozoficznych słowo „ekspresja” zaczyna nabierać znaczenia technicznego stosunkowo późno, bo dopiero w okresie baroku. Związane jest też bardziej ze sztuką niż z filozofią.

Andrzej Biernacki
Eks Presja - zapowiedź

Słownikowa definicja, określająca ekspresję jako wyrazisty i sugestywny sposób wyrażania uczuć, zwłaszcza w logicznym związku z faktem, że już najstarsze relikty plastyki człowieka składały się niemal wyłącznie z ekspresji środków widzialnych, w oczywisty sposób upoważnia do stawiania znaku równości między tymi pojęciami. A w każdym razie prowadzi do wniosku, że ekspresja była w sztuce zawsze ingrediencją prymarną, do rozpoznania wyłącznie wzrokowego. Współczesny termin – „sztuki wizualne”, bez względu na to, co ktokolwiek chciałby przez nie rozumieć, także jednoznacznie ten trop odczytu podtrzymuje. Słowem, nie było sztuki bez ekspresji, a już na pewno nie było wartościowania sztuki bez oceny stopnia i gatunku ekspresji zastosowanej.

 

 

Galeria Młodych - Michał Wirtel

Email Drukuj PDF

Michał Wirtel foto

Michał Wirtel

Michał Wirtel praca

MIchał Wirtel, Droga 4, 40x40 cm, tempera na desce, 2018, fot. z arch. artysty

Dofinansowano z programu Czasopisma MKiDN

Logo MKiDN

 

Sylwetka. Piotr Woroniec jr

Email Drukuj PDF

Piotr Woroniec AF 8

fot. Marek Haba

Marcin Krajewski
Modele zastępcze – malarstwo Piotra Worońca juniora, fragment

Im dłużej przyglądałem się dziełom rzeszowskiego artysty, od niedawna świeżo upieczonego doktora malarstwa na Uniwersytecie Rzeszowskim, tym bardziej nie mogłem oprzeć się wrażeniu, że ich spokój jest tylko pozorny, że pod maską wyciszenia, za zasłoną ładu i porządku kryje się cała paleta emocji, liryzm, zamrożone napięcie, ujawniające się w relacji pomiędzy poszczególnymi elementami kompozycji, ale również oddziaływania na siebie kolejnych warstwa malarskich obrazu. Gdy zacząłem śledzić dokładnie dorobek artystyczny malarza, szczególnie zainteresował mnie jego dialog z medium malarskim, fascynacja materią i używane przez niego strategie, mające na celu twórcze przekształcanie i przekraczanie granic medium, w którym pracuje.

Więcej…
 

Sylwetka. Piotr Kowalski

Email Drukuj PDF

AF8 Kowalski

Rafał Radwański
Bezbłędny rycerz kaligrafii - fragment

W przypadku Piotra Kowalskiego fizyczna strona kaligrafii zakorzeniona jest bezpośrednio w świecie ducha. Można odnieść wrażenie, że to nie tylko technika pozwalająca na utrwalanie myśli, ale także, a może przede wszystkim, sposób na życie. W interpretacji Piotra Kowalskiego mariaż plastyki i słowa zyskuje oryginalny charakter. To zdecydowanie nie jest „małżeństwo z rozsądku”, ale trwały, dojrzały związek. Autentyczność tej pasji sprawiła, że do chwili obecnej nie ma w pracach Piotra Kowalskiego rutyny niszczącej artystyczną witalność. Plastyczna aktywność gdańskiego kaligrafa stanowi biegunowe przeciwieństwo postawy odtwórczej. Za każdym razem forma stanowi tu perfekcyjne odzwierciedlenie twórczego zamysłu.

Więcej…
 


Strona 1 z 2

Kalendarz

marzec 2025
N P W Ś C Pt S
23 24 25 26 27 28 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Statystyka

Odsłon : 16479867