Andrzej Biernacki - Twarzą w twarz

fot.Aneta Białowąs
Z Andrzejem Biernackim, malarzem, pedagogiem, krytykiem sztuki, publicystą, wydawcą, właścicielem Galerii Browarna, rozmawia Janusz Janowski.
Janusz Janowski: Należysz do bardzo nielicznego i szczególnego grona artystów, którzy funkcjonują w przestrzeni kultury w bardzo różnorodny sposób, oczywiście, przy zachowaniu nadrzędnego sposobu wyrażenia obecności w kulturze, czyli jako artysta malarz, ale jesteś także teoretykiem, piszącym teksty na temat sztuki, publicystą, jesteś ponadto właścicielem galerii, a także współtworzysz społeczną mazowiecką organizację kulturalną. Chciałbym Cię w związku z tym spytać, dlaczego potrzebujesz tak wielu przestrzeni aktywności, żeby mieć poczucie pełnego uczestniczenia w kulturze? Skąd to się bierze?
Więcej…
Sylwetka. Janusz Karbowniczek

fot. Anna Sielska
Janusz Karbowniczek Kłopoty z sensem - fragment
„Od strony odbiorcy sens dzieła jest tym, co jest w nim zadane do zrozumienia” – tak Władysław Stróżewski tłumaczy specyfikę pojmowalności dzieła i jego indywidualnego odbioru. Problem podany przez twórcę, „zadany” przez nadawcę styka się z wrażliwością adresata, aby w trakcie stawianych sobie pytań i wysuwanych domniemań powstał najbardziej wiarygodny – bo własny – sposób odczytu. To, co było „zadane” do zrozumienia, zostało odebrane w majestacie prawdy, niezależnie od zgodności bądź rozbieżności przesłań, bo w istocie sens dzieła tkwi w odkrywaniu go dla siebie. Każde kolejne odkrycie jest jego sensem.
Więcej…
|
Sylwetka. Piotr Kowalski

Rafał Radwański Bezbłędny rycerz kaligrafii - fragment
W przypadku Piotra Kowalskiego fizyczna strona kaligrafii zakorzeniona jest bezpośrednio w świecie ducha. Można odnieść wrażenie, że to nie tylko technika pozwalająca na utrwalanie myśli, ale także, a może przede wszystkim, sposób na życie. W interpretacji Piotra Kowalskiego mariaż plastyki i słowa zyskuje oryginalny charakter. To zdecydowanie nie jest „małżeństwo z rozsądku”, ale trwały, dojrzały związek. Autentyczność tej pasji sprawiła, że do chwili obecnej nie ma w pracach Piotra Kowalskiego rutyny niszczącej artystyczną witalność. Plastyczna aktywność gdańskiego kaligrafa stanowi biegunowe przeciwieństwo postawy odtwórczej. Za każdym razem forma stanowi tu perfekcyjne odzwierciedlenie twórczego zamysłu.
Więcej…
Sylwetka. Piotr Woroniec jr

fot. Marek Haba
Marcin Krajewski Modele zastępcze – malarstwo Piotra Worońca juniora, fragment
Im dłużej przyglądałem się dziełom rzeszowskiego artysty, od niedawna świeżo upieczonego doktora malarstwa na Uniwersytecie Rzeszowskim, tym bardziej nie mogłem oprzeć się wrażeniu, że ich spokój jest tylko pozorny, że pod maską wyciszenia, za zasłoną ładu i porządku kryje się cała paleta emocji, liryzm, zamrożone napięcie, ujawniające się w relacji pomiędzy poszczególnymi elementami kompozycji, ale również oddziaływania na siebie kolejnych warstwa malarskich obrazu. Gdy zacząłem śledzić dokładnie dorobek artystyczny malarza, szczególnie zainteresował mnie jego dialog z medium malarskim, fascynacja materią i używane przez niego strategie, mające na celu twórcze przekształcanie i przekraczanie granic medium, w którym pracuje.
Więcej…
|